Een frisse start van een nieuwe week

21 augustus 2018 - Korçë, Albanië

We hebben er alweer twee volle dagen op zitten van deze nieuwe week. Iedereen had wel wat te doen. Een aantal zijn naar het project gegaan en zijn druk bezig geweest met electriciteit dozen in de muur te maken, nieuwe leidingen vast te zetten en de laatste trede van het opstapje gemaakt. Verder zijn er twee bezig geweest met het frame van de druivenstruik te spannen. Zodat er een mooie en veilig weg is naar de nieuwe ontmoetingsplek - ons project. Om in het fruit thema te blijven, zijn er ook twee sterke vrouwen bezig geweest bij het bejaardencentrum om pruimen te plukken en te sjouwen. We trotseerden bijna elk weertype . Van regen tot zonneschijn en ' s avonds de Bingo in het  bejaardencentrum. Elke nummertje kwam voorbij en de bingo's vlogen om de oren. En blij dat iedereen was met de geurtjes, snoepjes en zeepjes! Als afsluiting met z'n allen het lied 10.000 redenen voor dankbaarheid gezongen.

Dinsdag was het een zonnige dag. Alleen had onze bakker  besloten om op vakantie te zijn tot 1 september. Zoekend en struinend door de straten van Korce vonden we toch onze stoete, onze verse "buke" (Even wat Albaneze woorden erin gooien). Want je kunt niet werken zonder een goede bodem. Planning was vloer storten op het project. Er zou 1,5 m3 beton gestort worden. Je raad het al: de betonmolen was kapot/kwijt, kwam gewoon niet opdagen. Alle scheppen waren net zoals het vlakmaak balkjes weg.... Improviseren maar! Scheppen gehaald en op de ouderwetse manier aan de slag gegaan. Spitten maar en spierballen kweken. Het grappige van alles was, dat er iets te weinig zand was maar de buurt heeft geholpen en ons zand gegeven. Spieren werden ook gekweekt boven op de berg. Hier werd de rest van de 50  bomen nog kaalgeplukt. De ouderen sneden de pitten eruit om de pruimen te laten drogen. Zo had iedereen een dagtaak. Boven op het dak werden ze te drogen gelegd. Smiddags hadden we tijd voor ons zelf en heeft iedereen deze tijd zelf ingedeeld. Zo durfden er wat te fietsen in de Stad. Klinkerpadden en grote heuvels trotseerden ze om kerkjes en pareltjes van de stad te bekijken. Aan het eind van de middag hadden we  een activiteit met de gehandicapten. We gingen met ze zwemmen en met de bal spelen, waar ze zichtbaar van genoten. Iedereen had zijn vertier en we eindigden met lekker eten. We kunnen  met een volle maag naar bed.

1. Ina:
    22 augustus 2018
    super mooi weer om te lezen ja inderdaad het is niet altijd makkelijk maar fijn dat jullie dit doen samen